Nahrávám...

Rozhovor s novým uměleckým šéfem Divadla Lampion

Na místo uměleckého šéfa Divadla Lampion nastoupil k 1. lednu 2016 Braňo Mazúch. Braňo Mazúch je absolventem režie a dramaturgie na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU v Praze. Má za sebou více než dvě desítky inscenací v českých a polských divadlech.

Pro Divadlo Lampion už nějakou dobu pracujete jako režisér. Od ledna budete též jeho umělecký šéf. Znamená to pro Vás velkou změnu?

Jelikož jsem od dubna 2015 kmenovým režisérem Divadla Lampion, zdá se, že o žádnou velkou změnu nepůjde. V dramaturgickém plánu pro druhou polovinu této sezony a také pro další dvě sezony bych chtěl navázat na to, co rozpracoval můj předchůdce Daniel Přibyl, resp. co jsme připravovali spolu. Věřím, že se nám s dramaturgyní Janou Kuklovou, uměleckým souborem a všemi spolupracovníky podaří vytvořit z Divadla Lampion inspirativní místo, kam se budou děti a jejich rodiče rádi vracet.
 
Čím je podle Vás Divadlo Lampion jedinečné?
Kladenské loutkové Divadlo Lampion je jedinečné svou 65-letou historií spojenou s takovými osobnostmi českého loutkového divadla, jakými byli Karel Brožek, Markéta Schartová, Alois Tománek, ale také jakými ještě stále jsou Nina Malíková a Karel Makonj. Jedinečnost Divadla Lampion vidím také v tom, že jde o jediné loutkové divadlo se stálým souborem ve Středočeském kraji.
 
Je těžké dělat v dnešní době divadlo pro děti?
Vnímaní dětí, jejich schopnost koncentrace a udržení pozornosti jsou pod silným vlivem moderních technologií. Děti se neustále dožadují mobilů, tabletů a počítačů, protože tato média jsou schopna okamžitě nasytit jejich potřebu hry a především interaktivity. Místo společných her se tak u dětí čím dál víc prosazují virtuální světy, které kromě rychlého vítězství a pocitu, že za ostatními dětmi v ničem nezaostávají, nenabízí dětem žádné jiné hodnoty pro jejich rozvoj. Právě naopak vytvářejí závislost, která se projevuje podrážděností a neklidem. O to větší výzva v dnešní době stojí před divadlem pro děti.
 
Můžete prozradit, nač se mohou malí diváci v nejbližší době těšit?
Už v polovině února se můžou děti těšit na první pohádku české písničkářky a multiinstrumentalistky Radůzy pod názvem Uhlíř, princ a drak. A právě proto, že Radůza je především písničkářka, ani v této její první pohádce napsané pro divadlo nebudou chybět písničky.